Monday, January 25, 2016

Throwback : Berusaha Abang! Berusaha!

Assalamualaikum salam sejahtera kepada anda semua semoga bahagia!!!

Hari Sabtu. Macam biasa aku memang suka lepak di rumah berbanding jalan-jalan walaupun hakikatnya kitorang terpaksa jugak keluar untuk ke hospital memandangkan Adik Icha demam lagi dan ubat demam dah habis. Si papa dorang keluar dengan teman sepermancingannya ke Lawas.

Pergi hospital di unit Emergency, kami masuk. Jumpa dengan MA. Tak sampai 5 minit, proses cek mengecek dan ubat terus diberi masa itu juga. Baguslah. Tak banyak buang masa. Lagipun aku nak cepat balik rumah untuk bagi Adik Icha makan ubat. Batuk dia pun tak pandai surut.

Sampai rumah, lepas bagi Adik Icha makan ubat aku dah sibuk nak masak untuk makan tengahari. Dalam aku sibuk-sibuk tu, rupanya Adik Icha tertidur. Biarlah. Biar dia rehat. Dah abang Chang2 takde teman nak bermain dan berbual. Last-last, abang kacau aku. Hurm, tak boleh jadi ni. So, aku carikan 'kerja' untuk Chang2. Aku suruh dia cuci kasut sekolah. Chang2 baru 4 tahun lebih tau. Tapi, kalo ikut tahun memang la dia 5 tahun, tahun ni.


Tu diaaa!!! Aku suh dia cuci kasutnya dengan kasut adiknya sekali. Aku ingat mula-mula tu dia tak nak. Tapi, rupanya makin dia semangat. Ala bukan semangat apa pun. Semangat nak main air dan buih sabun. Tu je. Mujur aku pakai sabun cuci yang cecair. Taklah menghakis sangat. Aku beli sabun cuci cecair brand 1Malaysia dari Kedai Rakyat 1Malaysia hehehe. Murah dan jimat.

Petang. Adik Icha dan Chang2 aku tak bagi keluar rumah sebab cuaca macam nak hujan. So, seharianlah kitorang berkurung dalam rumah. Aku suh Chang2 buat kerja sekolah dia. Latih dia menulis dan mewarna. Mula-mula tu Adik Icha tak nak join. Mood masih kelaut. Dia duduk diam-diam tengok TV. Bila dia tengok abang dia asyik mewarna, last-last dia nak jugak join.


Bukan main lagi style mewarna tu. Sambil baring pon boleh. Si abang konsentret dah time ni. Tapiii, mulut pun tak berenti membebel. Ada saja yang dia bebelkan. Jenuh mak menjawabnye nak huhu...Apa-apapun mama korang ni menikmati tumbesaran kamu berdua depan mata. Itu lebih berharga dari berjuta-juta lemon harta.

Mudah-mudahan sikap sebegini berterusan sampai bila-bila. Aku sangat risau pasal dorang berdua ni apabila berada di dalam jagaan orang dan sekarang ni di dalam perhatian cikgu-cikgunya. Aku takut kalo-kalo dorang ada buat salah dan silap yang major. Tau la, aku ni mak yang overprotective jugak kadang-kadang. Cuma, bila dorang buat salah dan silap, tak lah aku buta-buta menyalahkan orang lain. Dah anak aku rupa macam gitu, mak mana yang tak kenal anaknya kan?

Apa-apapun doaku sentiasa bersama kedua permata hati ku ni. Semoga bila besar nanti dorang menjadi orang yang lebih berjaya daripada mak pak dorang. Amiin.

No comments: